01 juli, 2012

LJUVA BLOMMOR.

Igår skrev jag att jag dras mot blå detaljer (kommande Fjällbacka-mood). Här hemma däremot går det i toner av rosa. Blommande rosa.

Det är så lätt att plocka in dem från trädgården och nästan varenda rum här hemma doftar Pion eller Lilja. Ljuva dofter. Ljuva färger. Här kommer en liten rosa blomsterkavalkad!


Pioner i mängder, en av favoriterna så här års. Vi har tur. Våra kära grannar har rest på semester och deras håller på att blomma över. 

Självklart så hjälper vi till och rensar. De kan ju inte vissna där på buskarna, så att de har en massa visset att ta hand om när de kommer hem. Här ställer grannarna upp!


I och med att vi bor i ett äldre hus så "ploppar" det upp lite okända blommor här och var i trädgården. Det här är en av dem. Vi tror att det är någon form av Lilja. Är det någon av er som känner igen och vet?

Mårbackapelargon är en annan favorit. Fyra stycken växer så det knakar på vår lilla veranda. De förmedlar verkligen sommar. Jag trodde hoppet var ute när jag klippte ned dem rejält i våras, men som de kom igen. Heja dem!

Hoppas att ni har det bra i sommar Sverige (eller utomlands). Vi har en klen liten sjukling här idag som får äta hur mycket Piggelin han vill. Bästa kuckimuckmedicinen!

13 kommentarer:

  1. CPB här! Härligt med hjälpsamma grannar, funderar på att stolpa in direkt hos våra trädgårds-grannar och kolla in deras status på pionerna. De har massvis. Jag måste nog 'hjälpa till lite' när de är borta... Bra tips där!

    SvaraRadera
  2. Så vackra pioner och vilken god granne du är! De förgyller verkligen med både färg och doft!
    Och jag är verkligen ingen trädgårdsexpert, men kan det vara krollilja?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är ganska säker på att det är krollilja. Visst är det fantastiskt med alla pioner som blommar nu. Vi bor i ett hus från 30-talet med gamla fina pioner. Plockade en bukett i går med pioner och daggkåpa - härligt.
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt, underbart, bedårande. Sommarhärligt!!!!



    KRAM

    SvaraRadera
  5. Underbart i rosa!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Rosa är en STOR favorit färg bland blommor:)

    SvaraRadera
  7. Men HUR lyckas du med dina finfina pelargoner? Mina bara krymper ihop efter det jag köpt dem. Dina är jättefina och prunkande!

    SvaraRadera
  8. Rosa är en favorit alltid hemma hos mig, älskar mårbackapelargoner kram Diana

    SvaraRadera
  9. Fantastiska bilder på underbara blommor. Skriv ut och rama in dem, de är magiska!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Åååååå så fina bilder! Vilka blommor! Pion är min absoluta favvis. Helt fantastiskt fin. Alltid. Och den fina fina frölådan i betong. En sån du gav din mamma. Den är så vackerär den står.
    Krya till lillkillen. Pion och piggelin måste absolut vara den bästa medicinen.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Just the most beautiful post of the weekend!!! LOVE all the flowers :) thank you for sharing!!!
    Every Sunday - as of late - I have been doing a post called Sunday Flowers, feel free to come check it out.

    SvaraRadera
  12. Skriver under på krollilja, finns hos oss också eftersom delar av trädgården kommer från 40-talet.
    Jo, man drabbas lätt av en pionpsykos i dessa dagar :) Samma här!
    Ha det fint!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  13. Men så mycket vackert blomster du har hemma hos dig. Kuckelimuckmedicin, kan aldrig bli fel :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera