03 juni, 2012

RABARBERLEMONAD MED CITRON.

Tänk att vi kan kalla det för försommar nu. Försommar innebär även säsong för rabarbern och vår växer så det knakar ute i trädgården. I dag tog jag hand om lite, några flaskor saft blev det samt en flaska koncentrat med rabarberlemonad med citron. Blir lika stolt varje gång jag får till det för det händer inte ofta att jag kokar saft!

Den där lemonaden, det känns som att den kommer bli en "bubblare" i sommar när vi behöver släcka törsten med något i värmen. Något som vi definitivt inte behövt göra den här helgen, brrr!


Receptet på saften är samma som jag använde förra året (tänk det blev saft i år också), det receptet hittar ni här. Lemonaden är ny för i år och den hittade jag i senaste numret av lantliv mat & vin. Förra helgen gjorde vi även en rabarber- och hallon paj från det numret - tidning och paj rekommenderas! 

Lemonaden är färsk och inte lika koncentrerad som vanlig saft, den bör därför drickas inom några dagar. Det kolsyrade vattnet gör den "spritsig", späd med minst dubbelt så mycket vatten som saft.

Rabarberlemonad med citron
Cirka 10-15 glas

6 citroner, gärna ekologiska
500 g rabarberstjälkar
3 dl strösocker
Is

1. Tvätta citronerna och skär sedan det yttersta gula skalet med en potatisskalare. Pressa saften ur samtliga citroner så att det blir cirka fyra deciliter saft. Skär rabarbern i grova bitar. Lägg citronskal och saft, rabarber och socker i en kastrull. Sjud tills sockret har löst sig och rabarbern är mjuk, ca 5 minuter. Sila vätskan ner i en kanna (flaska). Låt svalna. Ställ i kylen så att det blir riktigt kallt.

2. Vid servering fyller du upp med kallt kolsyrat vatten till önskad styrka. Garnera gärna med citronskivor samt mynta.

Recept; lantliv mat & vin

10 kommentarer:

  1. Men. Så gott. Rabarber och fläder. Två starka sommarbegär. Ljuva bilder dessutom!

    SvaraRadera
  2. Då hoppas vi på sol och värme så både rabarbesaften och Lantliv kan avnjutas i hängmattan!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag älskar rabarber, vilket bra tips! Hoppas våra nysatta plantor tar sig så vi kan göra lemonad på egen skörd, lycka!

    SvaraRadera
  4. Detta måste vara så gott! Rabarber och citron tillsammans. Jag har en treårig rabarberplanta som äntligen hade börjat växa till sig i år men för några dagar sen kom jag ut och då hade det varit något djur, troligtvis en rådjursbock, som hade rivit upp och tryckt sönder alltihop. Vi får tro att den tar sig igen.

    Såg ert reportage från sjöbodens. Hade tidningen med mig till BB och läste det där. Så fint! Vilken idyll! Ni har en riktig pärla där :)

    Kram.

    SvaraRadera
  5. DEt där lät gott :) kram Diana

    SvaraRadera
  6. Å så gott, det måste jag prova!!!

    SvaraRadera
  7. Var är mina rabarber när jag behöver dem som mest?!? Vi grävde upp de gamla och har blivit försenade på så-nya-fronten, attans skit! känner jag nu. Sån där ljust rosa vill jag både dricka och ge bort i massor. Åh!

    Och vilken fin läsning igår. Reportaget är ljuvligt och er sjöbod verkar vara rena drömmen. Nu längtar jag till sommarens inlägg här, för jag misstänker (och hoppas!) att vi får se en hel del av ert ställe?

    SvaraRadera
  8. Åh vad härligt det ser ut. Rabarberfärgen är är ju bara för fin!

    SvaraRadera
  9. Mums så gott! Jag hade turen att få betalt i rabarber när vi var och hjälpte till på Gården i helgen så här ska det saftas!! ;) Tror minsann att jag ska testa ditt recept för det ser verkligen gott ut!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  10. Är riktigt sugen på att göra rabarberdricka i sommar faktiskt. Sparar ditt recept och ser om jag kan få lite tid över! :)

    Kram
    /Johanna

    SvaraRadera