14 december, 2011

SAFFRANSBULLAR MED VANILJ.

Tänkte först inte göra ett inlägg med saffransbullarna jag skrev om igår. Kändes inte rätt att marknadsföra dem i och med att de blev kallade stenkakor av test-juryn. ;) Men nu rapporterade mamma att hon hade bakat dem och att de blev jättegoda! Jag tror att våra skulle blivit det om jag inte varit så otålig och hällt den "kokande" mjölken över jästen. Gör man det, ja då blir det liksom ingen jäsning.

Är ni nyfikna på att prova varianten med vanilj, har ni receptet nedan. Glöm inte temperaturen på mjölken bara. Viktigt.


Det här med att mortla saffran är nytt för för mig. 
Men det är nog bra? Det känns proffsigt. :)


SAFFRANSBULLAR MED VANILJ

45 stycken

50 g jäst
150 g smör
1-2 påsar saffran
5 dl mjölk
250 g kvarg/kesella
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
15-17 dl mjöl

Fyllning
200 g smör
1 1/2 dl strösocker
3-4 tsk vaniljsocker

Till pensling
Ägg
Pärlsocker

1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Stöt saffran i en mortel. Rör ner saffran i det smälta smöret. Tillsätt mjölken och låt det bli 37°C.

2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt mjöl. Arbeta degen i fem minuter i maskin. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 30-45 min.

3. Fyllning; rör smör, socker och vaniljsocker smidigt.

4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med resten av mjölet och dela i två delar.

5. Kavla ut varje del till en kaka på 26x60 cm. Bred på fyllningen. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten. Sno ihop en knut. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30 min. Sätt ugen på 250°.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.

7. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt dem kallan på galler övertäckta av bakduk.

Ps. Blanda gärna stött kardemumma i fyllningen.



Recept från ICAs receptsamling Julstöket (finns i butik just nu).


5 kommentarer:

  1. Här är det ingen som gillar saffran, men jag lurar på om jag ska baka en halv sats ändå...

    Ha en fin dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Här är det ingen som gillar saffran, men jag lurar på om jag ska baka en halv sats ändå...

    Ha en fin dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Mums! Du har ju gått och blivit värsta Leila. Hur hinner du baka så mycket, kvinna!? (jag är väldigt avundsjuk på alla dina sötsaker!)

    Jag fick västen i somras, men den kan nog finnas kvar på Lindex, den har iaf funnits i str 140.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vanilj i saffransbullarna känns som en hit!

    SvaraRadera
  5. Å hur god lät inte dom där bullarna! Måste prövas, om jag får lite tid över. Tack för tipset!:)

    SvaraRadera