19 mars, 2011

ENKLA FRUKOSTBRÖDET.

Godmorgon soliga lördag! Idag hade jag lyxen att få sovmorgon och dessutom möttes jag av nybakta frallor i köket när jag vaknade. Kan det bli bättre start på dagen?

Tänkte dela med mig av detta enkla recept på frukostbröd (man gör degen snabbt kvällen innan). S bror bjöd på dem förra sommaren och de är nu en av favoriterna.

Godaste brödet bakat av självaste S!

Enkelt Fjällbackabröd (1 bröd eller 6 frallor)


3 krm jäst
3 dl vatten
3 1/2 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
1 msk brödsirap
1/2 tsk salt
100 g valnötter


På kvällen
Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan ner allt utom valnötterna. När vatten och mjöl blandats åker valnötterna i (har man i dem från början kan de bli proppade med mjöl). Blanda kort tills valnötterna fördelats i degen. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur under natten.


På morgonen
Knåda ihop degen och forma till 6 frallor alternativt 1 bröd, låt jäsa i cirka 45 minuter. Ugnen sätter du på full värme i god tid innan brödet är klart.

5 kommentarer:

  1. Vilken bra start på dagen, det låter himla trevligt.

    Ha en fin lördag

    SvaraRadera
  2. Mums, de låter väldigt goda! Vilken härlig start på lördagsmorgonen. :)

    Det var faktiskt första gången som jag hittade vita anemoner, tidigare har det bara varit rosa och blåa. Om du går dit igen så gå till dem i hörnan mot Indiska. De brukar ha bäst utbud av just anemoner om än tyvärr lite dryare. Dock så är de ju mycket billigare än i vanliga blomsterbutiker. Jag köpte en bukett med 10 st för 50 kr. :)

    Jag ser ju nu att du bor i Enskede. Hur är det området? Vi letar lägenhet nu och enskede/gamla enskede är ett av de områdena där vi tittar.

    Ha en fortsatt fin lördag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Maria, tack för tipset! Ska bege mig dit till Hötorget i veckan, då vet jag vilken av försäljarna också. 50kr för 10st är ju rena fyndet mot 80kr för 4st!

    Vi trivs jättebra i Enskede, nära till stan och ändå ett äldre område med mycket charm. Det enda jag kanske saknar så är det närheten till vatten men det går kanske inte alltid och få allt. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mums va gott med nybakat till frukost ;))

    ha en trevlig kväll /susanne

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad kul att du hittade till mig. Jag lägger dig bland favoriterna bums. Och tack för brödtipset, det ska jag prova till helgen. Ha det bra idag!

    SvaraRadera